OMDÖMEN PROVKÖRNINGAR

Här kommer du kunna läsa om alla utvärderingar av de bilar vi provkört. Vi använder oss av poäng på en 1/10 skala. Varje specifikt område utav bilen kommer analyseras och poängsättas för att ge en så komplett och intressant analys som möjligt. Samtliga fordon går igenom exakt samma protokoll.

Test: Porsche 997 Carrera S mkii 2010

Provkörd bil en röd Porsche 997 C2S av årsmodell 2010. Testet har utförts på torrt väglag under normala omständigheter på allmän väg i centrala Sverige. Bilen var helt i original utförande. Inför testet har däcktryck, oljetryck, oljenivå, kylarvätska, bromssystem och det allmänna skicket på bilen gåtts igenom för att bidra till en så säker och komplett analys som möjligt.

Det finns tre mycket avgörande faktorer som talar för en kör fokuserad bil.

1:Styrning: Bilens styrning är en av det yttersta parametrar som bidrar till ett bra helhetsbetyg och god upplevelse. Den här bilen har en helt hydraulisk och mekanisk styrning. Ej elektrisk styrning som efterföljare har. Det märks verkligen då styrningen kommunicerar väl och har har en otrolig feedback från vägen. Det är verkligen kul och njutbart att ratta denna bil. Styrningen är tung, bergfast och osar med känsla och pricksäkerhet. Styrningen få 9/10.

2:Gasrespons: Responsen från gaspedalen är av stor vikt för att skapa ett flow och känsla när du ska attackera ut från kurvor och köra om bilar. Det värsta som finns är bilar med turbo-lagg. Som tur är lider den här bilen inte alls av det symtomet. Bilen har en traditionell sugmotor och behöver inte ligga på ett visst varvtal för att respons skall finnas. Aktiverar du sport + läget så är bilen helt galen, positivt alltså. Jag har aldrig upplevt någon rspons på detta sätt. Det känns som gaspedalen är inprogrammerad i din hjärna så snabb som den är. Gasrespons får absolut 10/10.

3:Chassi: Bilens chassi är i en bil med den här motoreffekten väldigt avgörande för både säkerhet och upplevelse. 911 modellerna är inte speciellt balanserade i sin konstruktion. Att ha motorns vikt hängande bakom bak axeln borde i fysikens lagar skapa problem. Kör du med stötdämparna i sitt normala läge så har bilen en komfortabel och sportig gång. Man känner ett härligt gung fån baken på bilen och en lätt och nickfull front. Ett mycket speciellt och klassiskt 911 uppträdande. Trycker du i sport läget för dämparna så uppträder bilen annorlunda. Den blir skateboards hård och tendens till karossrörelse finns inte. Bilen kan lida av understyrning vid blött väglag om du tar en kurva i för hög hastighet. Men också av överstyrning vid extrema kurvtagningar. Detta gör bilen så otroligt spännande och underhållande att köra. Det finns mer neutrala och effektiva bilar. Men få bilar har en så härlig och speciell känsla samtidigt som den är extremt snabb och effektiv. Betyget blir 9/10.

Sammantaget blir betyget 9/10. Ett betyg som få bilar lever upp till. Bilen är underbar och verkligen osar av karaktär och känsla. Har man intresset och pengar så är det svårt att inte motivera till ett köp. Bilen behåller dessutom sitt värde riktigt bra. Vissa ser det till och med som investeringar att skaffa en bil av denna typ. Då ska man dock tänka på om miltalen och vara rädd om skicket

Vill du läsa mer om denna bil läs recensionen här.