Bilrecensioner

Porsche 997 Carrera S MKii

Jag har haft förmånen att få provköra bägge generationerna av Porsche 997. Modellen introducerades år 2004 som mki/gen1 och kom år 2008 som en faceliftad version som kallas mkii/gen2. Modellen bygger på en vidareutveckling av Porsche 996 alltså modellen innan 997. För den intresserade och pålästa så är det stor skillnad på 996 och 997. För gemene man är skillnaden dock inte speciellt påtaglig då karossens form och storlek är mycket lik vid första antydan. De mest påtagliga skillnaderna måste jag medge är comebacken för de klassiska runda strålkastarna som 997 fick samt den mer sofistikerade byggkvaliteten på bilen, speciellt på interiören.

Porsche 997 blev från start mycket uppskattad och hade redan under de tre första åren tillverkat sin ett hundra tusende bil. Vilket var ett högt slaget rekord räknat från tidigare årsmodeller.

Modellen 997 var tillräckligt subtilt uppdaterad för att locka intresse men samtidigt traditionell nog för att behålla de riktiga Porsche entusiasterna. Det svåra med att tillverka en ny Porsche 911 är att många kunder är väldigt konservativa och älskar de gamla bilarnas köregenskaper och känsla. Men samtidigt nyfikna och intresserade av vad den nya tekniken har att erbjuda. Därför är det av yttersta vikt att bibehålla de klassiska manér som tidigare 911:or haft men ända skapa en ny, snabbare och effektivare bil. Det kräver fingertopps känsla och engagemang. Något som hållit liv i modellen sedan 1963. Det är denna evolution som gör den här bilen så unik och spännande.

Nu så här i efterhand kan man konstatera att 997 generationen bjuder på en perfekt mix av gammal klassisk 911 med de omtyckta köregenskaper och beteenden som bara Porsche 911 erbjuder. Samtidigt finns de behagliga och pålitliga kvalitéerna som nya bilar besitter. Detta är värden som gör 997 till en perfekt bil för den som vill uppleva vad Porsche handlar om.

 

 

 

Nåväl. Hur är den då att köra? 

Det första man märker när man närmar sig bilen är hur kompakt och liten bilen ser ut. Ett nätt format med stor motor och många hästkrafter, 385 hk måste bara vara kul. Från det att du stänger dörren och sätter dig i de djupt skålade stolarna så är den en fantastisk och solid känsla i hela bilen som jag bara upplevt i en Porsche tidigare. 

Vrid om nyckeln och du hör ett torrt, rivigt och kraftfullt ljud. För PDK lådans växelväljare till drive och gasa iväg. Det känns nästan som en helt vanlig välbyggd tysk bil. Pdk lådan växlar sömlöst mellan växlarna och motorn är harmoniskt lugn. Bilen är lugn och behaglig att färdas fram genom landskapet. När vägen börjar svänga och kroka till sig aktiverar jag sport läget och hela bilen vaknar upp. Gasresponsen svarar genast annorlunda, dämpningen blir stenhård och bergfast och växellådan drar på växlarna så du alltid ligger på rätt varvtal. Genom en knapptryckning så blir den sköna glidaren till en riktig Porsche. Fantastiskt kul och inspirerande bil att ratta.

Jämför man mki och mkii med varandra så är det en hel del som hänt. Mer kraft och mindre förbrukning på den nyare bilen. Bilen känns mer förfinad och sofistikerad. kanske till och med tappat lite av åldringens magi och känsla. Speciellt ljudmässigt så sjunger den gamla motorn med en härligare klang. Motorn har faktiskt mer karaktär i mki. Men det går inte att låta bli att imponeras av mkii prestandra och effektivitet. Det är en påtagligt snabbare och effektivare bil. Kanske nästan för bra ibland. 

Läs gärna omdömet på denna bil också.